torsdag 2. september 2010

Modernismen/Funksjonalismen


De to uttrykkene modernisme og funksjonalisme kan ofte være vanskelig å skille, og siden mange ikke helt vet hva som er hva, har disse uttrykkene glidd inn i hverandre. But to set things straight: Funksjonalismen er en arkitektur- og designretning innenfor stilepoken modernismen


Villa Stenersen

"Formen skal følge funksjonen - "form follows function"
Funksjonalismen var en reaksjon på det som på tiden ble sett på som en overflatisk og romantisk Art Nouveau-arkitektur. Charles-Edouard Jeanneret-Gris (Le Corbusier), en av grunnleggerne av CIAM og forfatter av boken Towards a New Architecture hadde, for å underdrive, stor innflytelse på den moderne arkitektur. Boken innholdt blant annet "arkitekturens fem punkter" som ble gjennomgående i den nye arkitekturformen. Disse fem punktene var:
1. Frittstående bæresøyler
2. Takhager
3. Fri plan
4. Vindusbånd
5. Fritt komponert fasade
Villa Savoye er et perfekt eksempel på disse punktene


Andre kjennetegn på funksjonaliststilen er:

Industripreget
"Funksjonell"
Store flater
Rene linjer
Geometriske former

Mitt syn på funksjonalismen:
Funksjonaliststilen appelerer virkelig til meg. Selv om stilen er veldig enkelt, er den samtidig kompleks og spennende. Min største drøm yrkesmessig i livet er å bli arkitekt, og slike modernistiske bygg inspirerer meg veldig. Faresonen til slike funksjonalistiske bygg er at de lett kan bli upersonlige, men fokuserer man på rett interiør med et personlig preg kan et funksjonalistisk/moderne hus gi deg stor frihet tilbake.
Til sist har jeg vært på "funkishusjakt" i mitt eget nabolag, og dette bolighuset er det som står mest ut, og representerer funksjonalismen på best mulig måte:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar